Zelfstandige mama’s krijgen vanaf nu dienstencheques zonder aanvraag
Vrouwelijke zelfstandigen die net een kindje op de wereld hebben gezet, moeten niet meer zelf een aanvraag indienen voor hun 105 gratis dienstencheques. Vanaf nu zal het sociaal verzekeringsfonds zelf aan jonge mama’s vragen of ze dienstencheques willen. Dat staat in een Koninklijk Besluit dat vrijdag groen licht kreeg van de ministerraad.
Wanneer een vrouw die zelfstandig is bevalt, heeft ze recht op 105 dienstencheques, dat werd in 2016 besloten. Dankzij die dienstencheques krijgt ze hulp bij het huishouden. Vorig jaar betaalden de sociale verzekeringsfondsen 477.192 dienstencheques uit voor moederschapshulp, goed voor zo’n 4.545 begunstigden.
Dankzij die cijfers merkte minister van Zelfstandigen Willy Borsus (MR) op dat ongeveer 650 jonge zelfstandige mama’s geen beroep deden op de dienstencheques. Volgens hem zijn er twee verklaringen waarom 12,5 procent van de zelfstandige moeders hun dienstencheques niet hebben opgevraagd: de maatregel is niet bekend genoeg, of ze hebben er geen behoefte aan.
De nieuwe automatische toekenning wordt opgenomen in het Koninklijk Besluit van minister Borsus en minister van Werk Kris Peeters (CD&V). Dat moet ervoor zorgen dat het verzekeringsfonds zelf contact opneemt met de vrouw wanneer het te weten komt dat ze mama geworden is. De vereenvoudigde procedure gaat op 1 september 2017 van start.
Bedrijven dienstencheques gaan zelf "mystery calls" doen
De aanbieders van dienstencheques gaan zelf "mystery calls" organiseren om te kijken hoe de reacties zijn op discriminerende vragen van klanten.
De bedoeling is om het eigen personeel weerbaar te maken tegen klanten die er bijvoorbeeld om vragen dat een poetshulp geen bepaalde afkomst mag hebben.
In samenwerking met de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) zullen personeelsleden van de bedrijven die de cheques aanbieden telefoontjes krijgen om na te gaan hoe zij reageren op discriminerende vragen. Het Minderhedenforum klaagde er eerder over dat er nu nog te vaak wordt ingegaan op verzoeken om geen medewerkers te sturen met een bepaalde huidskleur of geloof.
in totaal zullen elk jaar 1.700 steekproeven plaatsvinden. De "mystery calls" zijn onderdeel van een actieplan dat is opgesteld door minister van Werk Philippe Muyters (N-VA). De actie krijgt volop de steun van Federgon, de werkgeversorganisatie die de dienstenchequebedrijven vertegenwoordigt.
"Discriminatie neutraliseren"
Werkgeversorganisaties haddden in het verleden vaker problemen met "mystery calls" om discriminatie te ontmaskeren. Directeur Paul Verschueren van Federgon denkt echter dat de telefoontjes kunnen bijdragen aan het terugdringen van "discriminerende vragen". "Het gaat erom onze consulenten weerbaar te maken, zodat mogelijke discriminatie geneutraliseerd kan worden."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/18/bedrijven-dienstencheques-gaan-zelf--mystery-calls--doen/
Vlamingen gebruiken meer dienstencheques
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 83,1 miljoen dienstencheques gebruikt, een toename met 1,86 procent tegenover 2016. Dat blijkt uit cijfers van Federgon, de federatie van de uitzendsector.
Ook in Wallonië groeide het gebruik van de cheques: met 1,37 procent tot 30,9 miljoen. Van Brussel heeft Federgon nog niet alle cijfers, maar ook in dat gewest zal wellicht groei opgetekend worden. In de eerste elf maanden was er een groei van 0,70 procent tot 14,1 miljoen dienstencheques.
Dienstencheques zijn een betaalmiddel voor huishoudhulp. Iedere gebruiker kan er tot 500 per jaar bestellen. Voor sommige groepen, zoals eenoudergezinnen of personen met een handicap, ligt die grens hoger. De eerste 400 cheques kosten 9 euro per stuk, de laatste 100 kosten 10 euro per stuk.
Via een fiscale aftrekbaarheid komt de werkelijke aankoopprijs lager uit. Het voordeel is afhankelijk van het gewest waar de gebruiker van de cheques woont. In Vlaanderen is de fiscale aftrek het grootst: er geldt een belastingvermindering van 2,70 euro per stuk voor de eerste 156 aangekochte dienstencheques per persoon.